שאלות ותשובות בהלכה - הרב ש. ב. גנוט

קריאת המגילה לחיילים השוהים בעזה - בי"ד או בט"ו

ב"ה

לכבוד מורינו רבי שמואל ברוך גנוט שליט"א

מה דעת כת"ר שליט"א לגבי החיילים שנמצאים בעזה מתי יקראו המגילה ביום י"ד או ט"ו ?

בברכת כהנים באהבה כעתירת

גמליאל הכהן רבינוביץ

מח"ס "גם אני אודך"

ו"פרדס יוסף החדש" על המועדים.

 

תשובת הרה"ג ש. ב. גנוט שליט"א:

ז"ל הירושלמי (עם ביאור ידיד נפש) מגילה פרק א

חָרַב הַכְּרַךְ וְנַעֲשָׂה שֶׁל עָכּוּ"ם היה כרך מוקף חומה וחרב ועכשיו דרים שם נכרים. לפי שראינו שכל הסמוך והנראה לעיר מוקפת חומה קוראים בט"ו, מה הדין לעיירות הסמוכות לו לעניין קריאת מגילה? אִיתָא חָמִי ת"ש בּוֹ אֵינָן קוֹרִין, וּבְחוּצָהּ לוֹ קוֹרִין? בתמיה! בעיר שחרבה עצמה לא קוראים בכלל, שהרי נעשתה של עכו"ם, ומכוח העיר הזאת אתה רוצה שבסמוך לה יקראו בט"ו? מכח מה יקראו בט"ו? אלא הערים הסמוכות נגררות אחר רוב עולם וקוראים שם בי"ד.

וציין הגר"א (סימן תרפח א') לתוספות בכתובות מ"ה שכתבו שברוב עכו"ם בטלה קדושת החומה. והיינו דמכיון דבטלה קדושת החומה לכן אין קורין בו, יעו"ש.

ואמנם הביאור הלכה סימן תרפח כתב בשם הברכי יוסף כך:

כרך של עכו"ם שאין בו ישראל כלל ישראל הנכנס לכרך זה בפורים קורא בט"ו.

ועיין שו"ת משנת יוסף ח"א סי' נ"ג.